Într-o lume în care timpul este unul dintre bunurile cele mai de preț pe care le avem, ne dorim un antrenament de intensitate ridicată, de scurtă durată și cu rezultate rapide. Noi îți dezvăluim o nouă soluție în lupta cu kilogramele în plus: Tabata.

În fiecare an povestea este aceeași, de parcă aș fi personajul unui roman circular. Odată cu venirea verii încep să mănânc extrem de sănătos și îmi fac abonament la sală. Ba mai mult, alerg și de trei ori pe săptămână. Reușesc cumva să îmi fac timp, pentru că obiectivul este unul suprem: să arăt de zile mari la plajă. Evident, câtă vreme sunt consecventă, rezultatele sunt uluitoare. Dar de fiecare dată când mă întorc din vacanță și mă cântăresc, am impresia că, pentru câteva zile, am trăit într-un fast-food. Așa că imediat iau măsuri: îmi tai porția de delicii și licori bahice, însă nu mă mai întorc la sport. De ce aș face asta dacă vacanța a trecut, iar scopul a fost atins? În plus, lipsa timpului devine dintr-odată un impediment la fel de mare ca motivația, căci e destul de complicat să faci exerciții fizice atunci când ești la birou, la o conferință de presă sau la un eveniment. Ei bine, anul acesta scenariul s-a schimbat după o discuție cu un antrenor de fitness, care mi-a amintit că totul ține de voință. Așa că, în loc să-mi reînnoiesc abonamentul la sală, am descoperit o tehnică nouă de antrenament, realizată în intervale, pentru care timpul nu mai constituie o problemă, deoarece totul durează patru minute. Se numește Tabata și o să tot auzi de ea de acum înainte.

Mai mult efort, mai multe rezultate

Deși ne-am obișnuit ca americanii să ne furnizeze cele mai bune soluții în materie de sport, japonezii au inventat o metodă de slăbit de-a dreptul revoluționară. Izumi Tabata, profesor la Institutul Național de Fitness și Sport din Tokyo, ghidat de ideea că totul se concentrează din ce în ce mai mult pe viteză, a încercat să modeleze banalele ore petrecute la sală pe același calapod. Așa a luat naltere – acum două decenii, ce-i drept, însă abia acum a început să capete notorietate – unul dintre cele mai eficiente antrenamente de intensitate ridicată, care este compus dintr-o varietate de exerciții fizice ce se desfășoară pe durata a 20 de secunde, urmate de zece secunde de odihnă. Fiecare ciclu de antrenament (genuflexiuni, flotări, abdomene, fandări, sprint pe loc, sărituri de coardă, sărituri pe loc, exerciții cu gantere etc.) se execută de opt ori, fără pauză, pentru un total de patru minute.

Până aici totul sună minunat, nu-i așa? Însă Tabata funcționează eficient doar dacă intensitatea cu care lucrezi este la cel mai înalt nivel, adica exercițiile pe care le faci sunt executate corect, cât mai intens și cât mai repede cu putință (ca și cum ai fugi ca să-ți salvezi viața). Potrivit echipei de cercetare care s-a alăturat profesorului Tabata în studiul său, cele patru minute de antrenament sunt echivalente cu o oră clasică de aerobic. Ce se întâmplă în corpul tău în timpul, dar mai ales după aceasta procedură? „Apare efectul POC („post oxygen consumption”), adică nevoile crescute de oxigen din organism necesită un consum caloric considerabil pentru a fi satisfăcute. Practic, vei continua să consumi mai mult oxigen, să arzi mai multe calorii și să topești mai multă grăsime corporală în timpul zilei, prin simplul fapt că faci activitățile tale obișnuite. Efectul POC durează până la 10-12 ore după sesiunea de antrenament, deci Tabata garantează eficiența maxima”, explica Șerban Blebea, vicecampion național de culturism și instructor World Class.

Cum devii propriul antrenor

La o căutare pe Google sau pe YouTube a termenului „Tabata” am găsit o mulțime de explicații și de tutoriale care să mă ghideze. Și pentru că aveam nevoie de un cronometru care să mă ajute la executarea cu precizie a antrenamentului, am descărcat pe telefon o aplicație utilă, care include și programe personalizate în funcție de nivelul de rezistență: „Quick 4 Minute Workout”. Am ales patru tipuri de exerciții clasice, pe care să le repet de câte două ori: genuflexiuni, sărituri pe loc, abdomene și sărituri la treaptă. După ce am făcut o încălzire ca la carte, primordială pentru un astfel de antrenament, am dat drumul la cronometru și m-am apucat de sport. Dacă inițial le practicam zâmbind, ușor-ușor am început să simt durerea sinonimă cu funcționarea țesutului muscular. Mai exact, după primele două minute, aveam senzația că tremur și că nu mai pot să duc procedura la bun sfârșit, iar în pauzele de zece secunde mă întrebam cine m-a pus să fac asta. Însă o parte bună la aceasta procedură este că, înainte de a-ți pierde speranța, ceasul sună și sesiunea se încheie. A doua parte bună este ca poate fi făcută oriunde și oricând, cu minimum de echipament. Poți să o execuți în sală, folosind greutăți sau gantere, poți să o faci outdoor, prin sprinturi și sărituri, sau acasă, folosind greutatea corpului și puțină imaginație.

Ceea ce mai trebuie să știi este că Tabata e recunoscut ca fiind cel mai scurt, dar cel mai „agresiv” antrenament din lume, motiv pentru care nu trebuie executat de mai mult de trei-patru ori pe săptămână. Nu spun asta pentru că îți subestimez condiția fizica, ci pentru că antrenamentul, făcut corect, este atât de solicitant încât ar fi un adevărat chin pentru corp dacă ai exersa zilnic. Însă odată ce te obișnuiești cu ritmul intensiv, rezultatele nu întârzie să apară.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here